۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۹۴۲۱۶
کارشناس مسائل سیاسی:

مشکلات با امتیاز دادن به آمریکا حل نمی شود| مدیریت کشور نیازمند اصلاح است

مشکلات با امتیاز دادن به آمریکا حل نمی شود| مدیریت کشور نیازمند اصلاح است
ایزدی با تأکید بر این که مدیریت در کشور نیازمند اصلاح است، گفت: زمانی که اعتماد از بیرون قطع و به ظرفیت های داخلی توجه شود، مشکلات حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در دومین نشست گفتمانی انقلاب اسلامی که شنبه شب در سالن مرکز نمایشگاه و همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد به بررسی ارتباط بین ایران و آمریکا، تهدیدها و چالش ها پرداخت.

وی با اشاره به این که برخی حل مشکلات را در سازش و ارتباط با آمریکا می دانند، گفت: این تفکر قبل از انقلاب در افرادی از جمله  بازرگان، رییس جمهور وقت نیز وجود داشت و این تفکر منحصر به ایران نیست.

فؤاد ایزدی به سرانجام کسانی که به آمریکا دلخوش بودند اشاره کرد و افزود: محمد مرسی، رییس جمهور مصر و قذافی، رییس کشور لیبی نیز راه سازش با آمریکا را در پیش گرفتند اما هر دو پس از مدتی کوتاه سرنگون شدند.

سیاست آمریکا در برابر دیگر کشورها

استاد دانشگاه تهران به سیاست آمریکا در برابر دیگر کشورها اشاره و بیان داشت: برخی از کشورهای جهان منابع، جمعیت و موقعیت خاصی ندارند و برای آمریکا بی اهمیت است و کاری به آن ها ندارد، برخی از کشورها نیز مانند چین و روسیه دارای منابع، موقعیت، جمعیت و مساحت خوب بوده اما چون بمب اتم دارد، آمریکا با وجود دشمنی با آن ها کاری به آن ها ندارد و برخی از کشورها نیز به صورت سنتی همسو با آمریکا و تحت سیطره آمریکا هستند.

وی به سیاست آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران اشاره و  ابراز کرد: با توجه به این که کشور ما دارای منابع غنی از قبیل نفت و گاز و موقعیت خاص منطقه ای است بنابراین برای آمریکا حائز اهمیت است، جمهوری اسلامی باشد چه نباشد فشار بر ما هست.

فؤاد ایزدی با اشاره به قانون کاستا، گفت: این قانون به معنای مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها است که آمریکایی ها بعد از برجام این قانون را وضع کردند.

ایجاد حکومت زیر سلطه آمریکا در ایران امکان پذیر نیست

کارشناس مسائل آمریکا با بیان ان که باید با آمریکا با فرهنگ خودش رفتار کرد، اظهار داشت: فرهنگ آمریکا با فرهنگ ما متفاوت است در فرهنگ ما وقتی با کسی با ملایمت برخورد می کنیم طرف مقابل نیز کوتاه می آید اما آمریکا فقط فرهنگ‌ زور را می فهمد.

وی افزود: وقتی کشوری با آمریکا به مذاکره می پردازد، می گویند به خاطر فشار که به آن ها وارد کره ایم، آمده اند پس سیاست قبلی و فشار را ادامه و افزایش می دهند چنانچه در برجام چنین کرده و تحریم ها را تشدید کردند.

ایزدی بیان کرد: تشکیل حکومت جدید نیز مشکل را حل نمی کند، مگر این که با آمریکا سازش کند و با توجه به این که مردم بیدار شده و نمی پذیرند اختیار کشور و منابع در اختیار آمریکا باشد و کشور ما نوکر آمریکا باشد بنابراین ایجاد حکومت زیر سلطه آمریکا در ایران امکان پذیر نیست.

استاد دانشگاه اظهار کرد: با توجه به فرمایش رهبری برجام‌ توافق خوبی برای آمریکا بود چون امتیاز گرفتند و اگر مطمئن بودند که جمهوری اسلامی ایران با خروج آن ها از برجام خارج می شود و همان امتیاز نیز از بین می رود هرگز خارج نمی شدند.

وی ادامه داد: آمریکا تا زمانی که بداند به آن ها امتیاز می دهیم، این فشارها ادامه دارد و تنها وقتی نگاه آن ها تغییر می کند که متوجه شوند دیگر امتیاز جدید داده نمی شود و امتیاز قبلی نیز از بین می رود.

مشکلات کشور با امتیاز دادن به آمریکا حل نمی شود

ایزدی با اشاره به راهکار صلح با آمریکا براساس مطالعات و کتاب هایی که در زمینه سیاست خارجی در قبل از برجام وجود دارد، گفت: مطالعاتی براساس رفتار آمریکا انجام شده و در این کتاب ها بیان شده است که تا وقتی سیاست خارجی و ساختار قدرت داخلی تغییر نکند، هیچ صلحی با آمریکا نخواهد بود که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به این امر اشاره کرده اند.

استاد دانشگاه تهران با بیان این که مشکلات کشور با امتیاز دادن به آمریکا حل نمی شود، ابراز کرد: برای حل مشکلات کشور باید در زمینه های مختلف قدرتمند شویم چنانچه که می بینیم چون دارای قدرت نظامی و نفوذ منطقه ای هستیم آمریکا حمله نظامی نمی تواند انجام دهد بنابراین هجمه فرهنگی و اقتصادی دارد.

وی افزود: زمانی که اعتماد از بیرون قطع و به ظرفیت های داخلی توجه شود مشکلات حل می شود، این مشکلات به خاطر نگاه به بیرون بوده ثروت ها کم نیست، باید مدیریت ها در کشور اصلاح و افرادی سرکار بیایند که دغدغه مشکلات مردم را داشته و در این جهت گام بردارد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات